Το τουριστικό- επιβατικό  λιμάνι Ηγουμενίτσας

50 χρόνια ανοδικής πορείας

 

Άρθρο του Ζήγου Χρήστου Αντιπροέδρου  της ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΚΑΤΑΛΥΜΑΤΩΝ & ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΩΝ ΜΟΡΦΩΝ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ   ΗΠΕΙΡΟΥ.    « Ο ΞΕΝΙΟΣ ΖΕΥΣ »

Ιστορικό : Από τις αρχαιολογικές ανασκαφές στο οικόπεδο που ανεγέρθη το δικαστικό μέγαρο βρέθηκαν αξιόλογες αρχαίες λιμενικές εγκαταστάσεις που χρονολογούνται στο 4ο με 5ο αιώνα μ.Χ. Από αρχαιοτάτων χρόνων αποδείχτηκε ότι ο κλειστός κόλπος της Ηγουμενίτσας ήταν ένα φυσικό καταφύγιο για τον ελλιμενισμό των αρχαίων πλοιαρίων .

Εμείς οι μεγαλύτεροι σε ηλικία θα θυμούμαστε ότι μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1950 στην μικρή μας τότε Ηγουμενίτσα υπήρχε ένας μόλος με ένα υπόστεγο μπροστά από την Νομαρχία που έδεναν τα καΐκια ΜΑΚΡΗΝΑ και ΖΑΙΡΑ για Κέρκυρα και ΟΔΗΓΗΤΡΙΑ για Λευκίμη  , μεταφέροντας επιβάτες και εμπορεύματα. Επίσης από αυτόν το μόλο γίνονταν και η σύνδεση με μικρότερα καΐκια για Σύβοτα , Πλαταριά και Δρέπανο διότι δεν υπήρχαν δρόμοι .

Οι πρώτοι μετανάστες από την Ήπειρο για Βέλγιο , Δ.Γερμανία κλπ. με αυτά τα καΐκια και με τις λάντζες επιβιβάστηκαν στα πλοία ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ και ΑΓΓΕΛΙΚΑ που τους περίμεναν α ρόδο  έξω από τον δίαυλο .

Τότε η Ηγουμενίτσα ήταν μια παραλιακή γραφική κωμόπολη των 2.000 κατοίκων περίπου με τις πλαζ στα πλατάνια , στο Λαδοχώρι κλπ. Εκεί μάθαμε να κολυμπάμε οι παλαιότεροι αλλά και οι πρώτοι τουρίστες της Ηγουμενίτσας διότι εκεί ήταν τα παραλιακά κεντράκια .

Το ελληνικό κράτος κατάλαβε την αξία της θέσης και του κλειστού κόλπου ( είναι από τα λίγα λιμάνια της Μεσογείου που δεν χρειάζεται κυματοθραύστη ) και με την χρηματοδότηση μέσω του  ΕΟΤ κατασκευάστηκε το παλιό λιμάνι , τα παλιά κτίρια του τελωνείου και λιμεναρχείου ως μεθοριακός σταθμός , το πάνθεον με το πάρκο και το XENIA MOTEL .

Με αυτά τα πρώτα έργα μπήκαν οι βάσεις για τουριστική ανάπτυξη της Ηγουμενίτσας και της ευρύτερης περιοχής .Τα έργα αυτά άρχισαν την λειτουργία τους σταδιακά στις αρχές της δεκαετίας του 1960 , τότε άρχισαν να καταπλέουν και τα πρώτα οχηματαγωγά επιβατηγά πλοία για Ιταλία –Πάτρα –Κέρκυρα ( τα πρώτα πλοία ήταν EGNATIA  και APPIA )  . Έφεραν τους πρώτους τουρίστες και σταδιακά καθιερώθηκε ως δυτική πύλη από και προς την Ευρώπη .

Το λιμάνι ως το 2.000 διοικούνταν από το λιμενικό ταμείο Ηγουμενίτσας . Από το 2001 αναβαθμίστηκε σε Οργανισμός Λιμένος Ηγουμενίτσας Α.Ε. ( ΔΕΚΟ) .Έχει οχταμελές Δ.Σ. με Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο  .Επίσης διαθέτει αξιόλογο διοικητικό και στελεχιακό δυναμικό όλων των ειδικοτήτων .Για την εύρυθμη λειτουργία του μεγάλου μας λιμανιού σημαντική είναι και η συμβολή του κεντρικού λιμεναρχείου Ηγουμενίτσας .

 

ΤΑ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΕΝΟΣ ΛΙΜΑΝΙΟΥ .

Σε ένα μεγάλο τουριστικό λιμάνι εξελίχθηκε σταδιακά και λειτούργησε στο παλιό λιμάνι χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα ως τις αρχές του 1990 για 20 χρόνια στο κέντρο της πόλης με πολλά οικονομικά οφέλη για την αγορά από τους τουρίστες , τους ταξιδιώτες , τα πληρώματα και τις τροφοδοσίες πλοίων .

Η ραγδαία αύξηση της κίνησης και οι αφίξεις όλο και περισσότερων ναυτιλιακών και μεταφορικών εταιριών για την αποσυμφόρηση του κέντρου χρησιμοποιήθηκε και η εγκαταλειμμένη προβλήτα στο νότιο μέρος με πρόχειρες εγκαταστάσεις και λειώμενα γραφεία .    

Με την κατάρρευση των ανατολικών καθεστώτων και το άνοιγμα των συνόρων και τον πόλεμο της Γιουγκοσλαβίας την δεκαετία του ’90 έγινε η μεγάλη έκρηξη της κίνησης σε διερχόμενους τουρίστες –ταξιδιώτες αλλά και τουρίστες για τις διακοπές τους στην ευρύτερη περιοχή καθώς επίσης και η μεγάλη αύξηση σε φορτηγά και εμπορεύματα .Δίκαια χαρακτηρίστηκε η χρυσή δεκαετία για τις επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες που είχαν σχέση με το λιμάνι , τον τουρισμό , τις μεταφορές και τα πρατήρια καυσίμων στους κεντρικούς οδικούς άξονες .

Επειδή ήταν αδύνατον να αντέξουν αυτό το μεγάλο κυκλοφοριακό φορτίο το κέντρο της πόλης και το τοπικό οδικό δίκτυο η  ελληνική πολιτεία σε συνεργασία με την ευρωπαϊκή ένωση χρηματοδότησαν γενέα τα δύο μεγάλα έργα εθνικής σημασίας .Το νέο λιμάνι Ηγουμενίτσας εκτός πόλης και την σύνδεση του απ’ευθείας με την ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟ . Και τα δύο αυτά έργα κατά την δεκαετή και πλέον κατασκευή τους δημιούργησαν πολλές θέσεις εργασίας και πολλά χρήματα στις απαλλοτριώσεις . Ολοκληρώθηκε η πρώτη φάση και στα δύο έργα και μπήκαν σε λειτουργία το καλοκαίρι του 2003 .Συνεχίζουν ως σήμερα να επεκτείνονται και να βελτιώνονται για να ανταπεξέλθουν στην αυξανόμενη κίνηση .

Πολλοί τοπικοί παράγοντες και παραγοντίσκοι  προσπάθησαν να καπηλευτούν αυτά τα έργα και χωρίς ντροπή από μικροφώνου να λένε το μαυρογιαλούρικο (  κατόπιν ενεργειών μου έγιναν αυτά  τα έργα ) .

Ο Νομός Θεσπρωτίας δεν έχει εργοστάσια αλλά έχει το μεγάλο τουριστικό λιμάνι που αξίζει για 10 εργοστάσια αφού έχει δημιουργήσει περίπου 500 θέσεις εργασίας τους καλοκαιρινούς μήνες στους παρακάτω τομείς :

  • Øκεντρικό λιμεναρχείο
  • Øτελωνείο
  • Øέλεγχος διαβατηρίων
  • Øοργανισμός λιμένος
  • Øναυτιλιακά και τουριστικά γραφεία
  • Øέλεγχος εισιτηρίων εντός του σταθμού
  • Øσωματείο λιμενεργατών –καβοδετών
  • Øγραφεία μεταφορικών εταιρειών
  • ØΚΑΕ –DUTY FREE εντός του σταθμού
  • ØΕμπορικά καταστήματα εντός του σταθμού
  • ØΚαταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος εντός του σταθμού
  • ØΣυνεργείο καθαριότητας
  • ØΣυνεργείο κήπων και πράσινου
  • ØSecurity
  • ØΣυνεργείο συντήρησης

Επίσης πρέπει να λάβουμε υπόψιν άλλες 200 περίπου θέσεις εργασίας στα πληρώματα των πλοίων από άτομα της περιοχής Ν. Θεσπρωτίας .

Μεγάλα οικονομικά οφέλη από τον τζίρο που πραγματοποιούν στην τοπική αγορά και στις επιχειρήσεις της περιοχής μας οι παραπάνω φορείς και οι προμήθειες και οι τροφοδοσίες πλοίων .

Είμαστε το 3ο λιμάνι της Ελλάδας σε κίνηση και σύντομα θα γίνει το 2ο . Παρά την οικονομική κρίση , το 2008 είχαμε αφίξεις και αναχωρήσεις στο λιμάνι εσωτερικού και εξωτερικού σύνολο 2.665.306 .Το 2009 σύνολο 2.801.427 και το 2010 θα πλησιάσουμε τα 3.000.000 σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του λιμεναρχείου Ηγουμενίτσας.  

Η μεγάλη αύξηση της κίνησης σε τουρίστες και ταξιδιώτες τα τελευταία χρόνια δεν αξιοποιήθηκε στο βαθμό που θα έπρεπε από τον Δήμο , τον Εμπορικό Σύλλογο και το Ε/Β Επιμελητήριο προς όφελος της τοπικής αγοράς .Δεν έκαναν τίποτε για να προσελκύσουν έστω και ένα μέρος αυτού του μεγάλου ανθρώπινου ποταμού που περνάει από την αυλή τους και δεν ανοίγουν την πόρτα της πόλης να ωφεληθούν όλοι οι επαγγελματίες .Επαναφέρω  σήμερα τέσσερις προτάσεις προς τη σωστή κατεύθυνση :

1) Επ’ευκαιρία της συμπλήρωσης 50 χρόνων λειτουργίας του λιμανιού μας να γίνουν το 2011 διάφορες εκδηλώσεις για την προβολή του λιμανιού και της πόλης .

2) Να συνδεθεί η αγορά με το λιμάνι με δωρεάν και συχνή λεωφορειακή γραμμή ( το κόστος να αναλάβει ΟΛΗΓ , Δήμος , Ε/Β Επιμελητήριο ) .

3) Να λειτουργήσει τουριστικό τρενάκι από το λιμάνι –αγορά –πεζόδρομο –δρέπανο –υγροβιότοπο –πύργο Λυγιάς και επιστροφή .( μπορεί να το αναλάβει και ένας επιχειρηματίας αφού του εξασφαλιστεί η άδεια κυκλοφορίας , παρόμοιο λειτουργεί στην Πάργα ) .

4) Άμαξες με άλογα να κάνουν βόλτα τους τουρίστες από το λιμάνι ως την αγορά μια πρωτοβουλία που μπορεί να την αναλάβει ο ιππικός όμιλος .

ΤΑ ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ :

Ένα μεγάλο λιμάνι έχει και ορισμένα μειονεκτήματα , επισημαίνω τα πιο σημαντικά :

  1. 1)Έχει μπαζωθεί σχεδόν όλη η παραλιακή ζώνη της πόλης από τα πλατάνια ως το Λαδοχώρι με αποτέλεσμα η Ηγουμενίτσα να μην είναι πλέον παραλιακή πόλη .
  2. 2)Έχει περιφραχθεί με αντιαισθητικά μπετά , ψιλά σίδερα , και συρματοπλέγματα που δεν ταιριάζουν σε ένα τουριστικό λιμάνι αλλά σε σύγχρονο φρούριο και σε ορισμένα σημεία σαν φυλακή .
  3. 3)Η αντιτουριστική και τριτοκοσμική εικόνα που δημιουργήθηκε τον τελευταίο χρόνο πέριξ και εντός του λιμανιού με τους ανεξέλεγκτους λαθρομετανάστες –λαθρεπιβάτες Ασιάτες και Αφρικανούς , οι οποίοι επίσης δημιουργούν μεγάλο πρόβλημα στα φορτηγά , στα τροχόσπιτα , τα λεωφορεία και σε άλλα οχήματα μπαίνοντας μέσα σε αυτά προξενώντας μεγάλες υλικές ζημιές και κινδυνεύοντας οι οδηγοί να βρεθούν στο αυτόφωρο και να τους κατασχεθούν τα αυτοκίνητα .
  4. 4)Η αύξηση της εγκληματικότητας σε κλοπές , διαρρήξεις , συμπλοκές , φθορές των περιουσιών , διακίνηση όπλων , ναρκωτικών κτλ. Δραστηριοποίηση παράνομων κυκλωμάτων που διακινούν και εκμεταλλεύονται την επιθυμία των λαθρομεταναστών να ταξιδέψουν για χώρες της ευρωπαϊκής ένωσης . Όλα τα προαναφερθέντα και το αίσθημα ανασφάλειας που επικρατεί στην περιοχή υποβαθμίζουν το λιμάνι με αποτέλεσμα οι τουρίστες να φοβούνται να βγουν από τα αυτοκίνητα τους , να κάνουν μια βόλτα στην αγορά για τα ψώνια τους και μεταφορικές εταιρείες να σκέφτονται να ακολουθήσουν άλλες διαδρομές .
  5. 5)

Οι ελεγκτικές υπηρεσίες θα πρέπει να εντείνουν τους ελέγχους , να συντονιστούν με τους εμπλεκόμενους φορείς για την ελαχιστοποίηση των αρνητικών επιπτώσεων .  

Επίσης θα πρέπει να συνεργαστούν όλοι οι φορείς της πόλης για την μεγιστοποίηση των πλεονεκτημάτων με την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών και την προσέλκυση τουριστών υψηλού εισοδήματος με την κατασκευή της προβλήτας για κρουαζιερόπλοια  και την κατασκευή της μαρίνας για σκάφη αναψυχής .

Στην αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών έχω βοηθήσει και εγώ με τις τεκμηριωμένες προτάσεις μου ως συνδικαλιστής στα τουριστικά επαγγέλματα τα τελευταία είκοσι χρόνια  προς την σωστή κατεύθυνση. Και με τα καταστήματα μου στο terminal του νέου λιμανιού με την επωνυμία HOLIDAY ZIGOS από το 2003 ως σήμερα ( και άλλα 7 χρόνια στο παλιό λιμάνι τη δεκαετία του ’80 ) . 

Τηλέφωνα Επικοινωνίας

Τηλ: (+30) 2665022257 , (+30) 2665022573

Φαξ: (+30) 26650 25877
Κινητό: (+30) 6932029995, (+30) 6937044228
E-Mail: info@holiday-zigos.gr

Χρήσιμα Τηλέφωνα

ΚΤΕΛ Ηγουμενίτσας:
26650 22309
ΤΑΧΙ:
26650 23500
Λιμεναρχείο Ηγουμενίτσας:
26650 99400 / 24231
Τουριστική Αστυνομία:
26650 29646
Κέντρο Υγείας Ηγουμενίτσας:
26650 24420
Νοσοκομείο Φιλιατών:
2664360222
Αεροδρόμιο Κέρκυρας:
26610 89600
Αεροδρόμιο Ιωαννίνων:
26510 83600
Δημαρχείο Ηγουμενίτσας:
2665361100
ΚΕΠ Ηγουμενίτσας:
26650 29022
Αρχαιολογικό Μουσείο Ηγουμενίτσας:
26650 29177
Μονή Γηρομερίου:
26640 22407
Μουσείο Βρέλλη (Ιωάννινα):
26510 92128
Σπήλαιο Περάματος:
26510 81650